آزمون کمرویی (RFF): مقیاس بازبینی شده چیک و بریگز یک آزمون ۱۴ ماده ای است که توسط چیک و بریگز (۱۹۹۰؛ گروزیر ۲۰۰۵) استفاده گردید. ماده ها در یک مقیاس ۵ ماده ای ( کاملا مخالفم ۱ تا کاملا موافقم ۵) نمره گذاری شده است. دامنه نمرات سن ۱۴ تا ۷۰ متغیر می‌باشد. نمره بالا بیانگر میزان بالاتر کمرویی و خجالتی بودن آزمودنی و ماده های ۶ و ۹ و ۱۲ معکوس نمره گذاری می شود. این مقیاس توسط رجبی (۱۳۸۲) ترجمه شده است. سه عاملی است و آلفای کرونباخ در کل نمونه ۸۴/۰ می‌باشد.

 

برای بررسی روایی افتراقی مقیاس بازبینی شده کمرویی چیک- بریگز (۱۹۹۰) از مقیاس فرم۱۰ ماده ای عزت نفس روزنبرگ (۱۹۶۵)، برگرفته از رجبی و بهلول (۱۳۸۶) استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ مقیاس ۱۴ ماده ای در کل نمونه و در عامل ها ی سه گانه، از ۱۸/۰ تا ۶۷/۰ بود ضرایب همبستگی بین هر یک از ماده های مقیاس و نمره کل ماده­ها بین ۱۰/۰ تا۶۰/۰ متغییر و همگی (به جز ماده ۱۲) در سطح ۰۰۰۱/۰>p معنادار بود. ضریب روایی افتراقی بین این مقیاس و مقیاس عزت نفس روزنبرگ در کل نمونه ۲۳/۰ ودرسطح ۰۰۲/۰> p معنادار بود.

 

۳-۷-روش اجرای پژوهش

 

ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطه شهر اصلاندوز ، ۴ مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد (۲مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه). سپس با هماهنگی مسولین مدارس از هر کدام از این مدارس دو رشته و از هر رشته دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید. بعد از توضیح اهداف پژوهشی و جلب رضایت دانش آموزان پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو-۲۰ و پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز بر روی ۳۴۱ نفر از دانش ­آموزان اجرا شد و با در نظر گرفتن دانش­آموزانی که نمرات بالاتر از میانگین کسب کرده بودند،۳۰ نفر از دانش­آموزانی که در کمرویی و نارسایی هیجانی به طور همزمان نمره بیشتری از دیگران کسب کرده بودند انتخاب شدند. اجرای پژوهش توسط درمانگر و بر روی گروه آزمایشی طی ۹ جلسه ۶۰ دقیقه ای و در هر هفته یکبار انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه سن ۱۴-۱۸ سال، دارا بودن مشکلات کمرویی و نارسایی هیجانی ( طبق نمرات پرسشنامه های پژوهش)، عدم ابتلا به اختلالات نورولوژیک عمده همراه، عدم ابتلا به هر نوع بیماری شناخته شده طبی و شرکت در کل جلسات آموزشی بود. شکل و قالب برنامه گروه درمانی بر اساس مطالعات گاسر انجام شد.

 

برای جمع‌ آوری اطلاعات پیرامون تاریخچه تحقیق و ادبیات موضوعی پژوهش، از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. در این بخش با مراجعه به دستاوردها و مدارک، مقالات، پایان نامه ها و همچنین پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی جهت جمع‌ آوری اطلاعات در خصوص ادبیات موضوع پژوهش استفاده شده است.

 

جهت کسب اطلاعات مورد نظر از جامعه آماری در خصوص پژوهش از تکنیکها و ابزارهای مختلفی مثل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود. در این پژوهش، جهت جمع‌ آوری اطلاعات از جامعه (نمونه) آماری از روش پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق محقق با پرسشنامه ای بسته که برای اندازه گیری آن از طیف لیکرت استفاده شده است داده های مورد نیاز را گردآوری ‌کرده‌است. طیف لیکرت یکی از رایجترین مقیاس‌های اندازه گیری می‌باشد. این مقیاس از گویه هایی که به ترتیب خاصی تدوین شده اند ساخته می شود، این گویه ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ اندازه گیری فواصل مساوی دارند عرضه می‌کنند. پاسخ دهنده میزان موافقت خود را با هر یک از این عبارات در یک مقیاس درجه بندی شده که معمولاً از یک تا پنج درجه است نشان می‌دهد. با توجه ‌به این مطالب در پرسشنامه این پژوهش در مقابل هر سؤال پنج گزینه به شرح کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، محالفم، کاملاً مخالفم وجود دارد. که برای تبدیل نظرات کیفی افراد به اعداد کمی جهت دستیابی به نتایج ملموس به هر یک از گزینه ها به ترتیب امتیازاتی از پنج الی یک داده شده است.

 

۳-۸-روش تجزیه وتحلیل داده ها

 

در پژوهش حاضر، جهت تجزیه وتحلیل داده ها، از نرم افزار رایانه ای spss استفاده شد. همچنین از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در سطح توصیفی از شاخص های آماری مثل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول در سطح آمار توصیفی و در سطح استنباطی از روش های آماری تحلیل کواریانس استفاده شد.

 

فصل چهارم

 

یافته های پژوهش

 

۴-۱-یافته های جمعیت شناختی

 

در این فصل اطلاعات جمع ­آوری شده با بهره گرفتن از روش­های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف­معیار) و برای بررسی فرضیه ­ها از آمار استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج به دست آمده از یافته ­های توصیفی و هم چنین یافته ­های مربوط به فرضیه ­های پژوهشی به ترتیب در زیر ذکر می‌گردد.

 

۴-۲-یافته های توصیفی

 

پژوهش حاضر ۳۰ شرکت کننده داشت که ۱۵ نفر در گروه آزمایشی و ۱۵ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. و تعداد زن و مرد در نمونه پژوهشی برابر بود یعنی ۱۵ نفر زن و ۱۵ نفر مرد. دیگر یافته های توصیفی پژوهش در زیر ارائه می شود.

 

جدول شماره۴-۱: آمار توصیفی مربوط به گروه آزمایش و کنترل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی آزمایش ۱۵ ۵۰ ۵۰ کنترل ۱۵ ۵۰ ۰/۱۰۰ جمع ۳۰ ۰/۱۰۰

مطابق جدول ۱ هر کدام از اعضای گروه کنترل و آزمایشی شامل ۱۵ نفر و در کل شامل ۳۰ نفر می‌باشند. در جدول ۲ امار توصیفی مربوط به سن ارائه شده است.

 

جدول شماره ۴-۲: آمار توصیفی مربوط به سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی ۱۴ ۷ ۳/۲۳ ۳/۲۳ ۱۵ ۸ ۷/۲۶ ۰/۵۰ ۱۶ ۷ ۳/۲۳ ۳/۷۳ ۱۷ ۶ ۰/۲۰ ۳/۹۳ ۱۸ ۲ ۷/۶ ۰/۱۰۰ کل ۳۰ ۰/۱۰۰

همان‌ طور که جدول شماره ۲ نشان می‌دهد، ۷ نفر از اعضای نمونه پژوهش دارای ۱۴ سال (۳/۲۳درصد)، ۸ نفر دارای ۱۵ سال (۷/۲۶درصد)، ۷ نفر دارای ۱۶ سال (۳/۲۳درصد) ، ۶ نفر دارای ۱۷ سال (۰/۲۰) و ۲ نفر دارای ۱۸ سال (۷/۶درصد) سن می‌باشند. بیشتر اعضا یعنی ۷/۲۶ در صد از اعضا ۱۵ ساله هستند.

 

جدول شماره ۴-۳: آمار توصیفی مربوط به ترتیب تولد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترتیب فرزند فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی اول ۱۱ ۷/۳۶ ۷/۳۶ آخر ۱۰ ۳/۳۳ ۰/۷۰ سایر ۹ ۰/۳۰ ۰/۱۰۰ کل ۳۰ ۰/۱۰۰

همان‌ طور که جدول شماره ۳ نشان می‌دهد ۱۱نفر از اعضای شرکت کننده در پژوهش فرزند اول خانواده (۷/۳۶ درصد)، ۱۰ نفر فرزند آخر(۳/۲۳درصد) و ۹ نفر از اعضا سایر ترتیب تولد(۰/۳۰درصد) را دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...